Skola skillnader.

Första inlägget i denna Nya kategori. Nämligen: Sverige vs. Norge.
Detta är en kategori där jag jämför eller berättar skillnader osv.
Lite intressant hoppas jag att det ska bli iaf.
Även fast landen ligger sida vid sida, är det måååånga olikheter.


Först och främst  så måste jag säga detta: I Norge går man i klasserna 1-10. I Sverige går vi i klasserna 0-1-9. Alltså så säger man att man går i tian i Norge, då går man i 9an i Sverige. Man går lika många år, bara det att man inte säger sexårsgruppen/nollan här i Norge. förstog ni?
Jag kommer skriva så att det blir som att man går i Sverige, eftersom att ni mina kära läsare är mesta dels svenskar. :)
Man får också betyg från och med 7an(svenskt räknat då, som sagt).

I Sverige har vi Nationella prov.
Det har man i Norge också, men här har man det i 4-an(tror jag??) och i 7-an.
I Norge har man också något så dumt (enligt mig) något som kallas för HELDAGSPROV, du har prov i ett ämne hela dagen. Detta startar man med på högstadiet och har det också i gymnasiet. Man har det på slutet av vårterminen och slutet av höstterminen. Alltså i fyra ämnen, Ny Norska,Norska bokmål, Engelska och Matte. På de flesta av dessa måste du iaf sitta till minst klockan 12.00, om du är färdig då, så varsegod och gå hem.
Detta har jag just nu och det är repeteringar från hela året ibland och man får en massa teman hit och dit och man behöver öva en massa + att vi har en del vanliga prov och muntliga saker också. Det betyget man får på dessa HELDAGSPROV är väldigt viktiga, då de  har stor vikt i det slutliga betyget.

I det sista året på högstadiet, alltså 9-an här i Norge har man något som kallas EXAMEN. Detta är absolut på slutet  av vårterminen i 9-an och räknas OTROLIGT MYCKET I DITT BETYG. Man får veta 2 dagar innan vad man kommer upp i för ämmne, ett skriftligt och ett muntligt. Från och med min årskurs kan man komma upp i ämnen som till exempel SO, SO från 7-an ! SJUKT om du frågar mig. Tycker vekligen inte att man ska ha sådan press att komma ihåg nästan allt i från tidigare årskurser, men,men...
Iaf så får du 2 helt fria dagar då du ska öva så mycket du kan.

Hur tycker ni att detta låter, själv tycker jag inte om det.`????


Jag och Ulli som gör ett hjärta på klassbilden till årboken. Jag har Sverige tröjjan och hon Norge tröjjjan.







Ciao!♥

Kommentarer

Kommentera här - Välj dina ord väl!

Ditt namn:
Varit här förr?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Glöm inte skriva in din bloggadress!

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0